Vrijwel iedere dag lezen wij op de groep een zintuigenverhaal voor, meerdere weken achter elkaar herhalen wij hetzelfde verhaal. Deze routine en herhaling zorgt er voor dat er meer herkenning komt bij de kinderen en zij kunnen meer initiatieven tonen. Ik vind het zelf het leukste als de herkenning groot is, want dan kan ik als de kinderen ontspannen zijn de routine op speelse wijze doorbreken. Dit alles in de hoop dat er meer betrokkenheid en initiatief gaat komen.
Matté Schroder
Met een groepje zit ik in de kring
als ik samen “Goedemorgen” zing.
Wanneer de aandacht wat verzwakt
bedenk ik wat het beste pakt.
Ik signaleer met deze vragen:
Zie ik dat je ontspannen bent?
Is de routine al bekend?
Ben je in het moment?
Even stamp ik met mijn voet,
en weet dat ik harder praten moet.
De ogen zijn plots meer gericht,
en spanning komt op het gezicht.
De bloem staat op het papier.
Waar zit nu het gedeeld plezier?
Aarzelend pak ik juist níet de bloem
terwijl ik het woord wél hardop noem.
De eerste keer een zachte nee,
dat is niet goed! Let op Matté!
De tweede keer volgt weer een nee,
de oogjes kijken gespannen mee.
De derde keer begint de pret
omdat ik mijn mimiek aanzet
Door “fout” te zeggen, dom te spelen,
bleven wij langer onze aandacht delen.