Wanneer een kind veel in zijn eigen bubbel zit en repetitieve gedragingen laat zien, kun je op verschillende manieren proberen ze hier uit te halen. Deze zogenaamde “Rabbithole technieken” (Dr. R. Solomon) zijn grofweg te omschrijven als:
1. “Being with”: Door volledige beschikbaarheid te tonen en te wachten op het kind.
2. Vertellen: Verwoorden wat het kind aan het doen is.
3. Help hem het beter te doen: door bv iets aan te geven waarmee het kind door kan gaan in handelen.
4. Parallel spel: Doe hetzelfde wat het kind doet.
5. Thema en variatie: Doe iets anders met dezelfde activiteit.
6. Verander de sensorische modus: zorg voor een nieuwe input, voeg bv tast/geluid/beweging toeIn dit gedicht zitten al een paar van deze technieken verborgen. Herken jij welke er in zitten?
Matté Schroder – #PlayfulPoets
Jij zit in jouw bubbel
en trommelt op de kast.
Ik ondertitel wat je doet,
“Boem”, een woord
dat prima past.
Als je omdraait raak ik
je arm vluchtig aan.
Even lijk je mij te zien,
maar nét niet voldoende
om in contact te gaan.
Met blokken trek ik
jouw aandacht kort,
functioneel bouw je
terwijl jouw bubbel
steeds wat kleiner wordt.
De blokken vormen
samen een hoge toren,
maar als hij valt begint
onze zoektocht
weer van voren!