๐๐ถ๐ฅ๐ฆ๐ณ๐ด ๐ฅ๐ช๐ฆ ๐ฉ๐ถ๐ฏ ๐ฌ๐ช๐ฏ๐ฅ๐ฆ๐ณ๐ฆ๐ฏ ๐ญ๐ฆ๐ณ๐ฆ๐ฏ ๐ด๐ฑ๐ณ๐ฆ๐ฌ๐ฆ๐ฏ, ๐ฎ๐ข๐ฌ๐ฆ๐ฏ ๐ท๐ข๐ข๐ฌ ๐จ๐ฆ๐ฃ๐ณ๐ถ๐ช๐ฌ ๐ท๐ข๐ฏ ๐ฌ๐ญ๐ข๐ฏ๐ฌ๐ฏ๐ข๐ฃ๐ฐ๐ฐ๐ต๐ด๐ช๐ฏ๐จ๐ฆ๐ฏ ๐ท๐ฐ๐ฐ๐ณ๐ฅ๐ข๐ต ๐ป๐ฆ ๐ฆ๐ค๐ฉ๐ต๐ฆ ๐ธ๐ฐ๐ฐ๐ณ๐ฅ๐ฆ๐ฏ ๐ญ๐ฆ๐ณ๐ฆ๐ฏ.
In veel gevallen focussen wij als volwassenen ons snel op het inzetten van verbale uitingen. Maar als een kind zelf nog niet spreekt? Hoe kan het jouw woorden dan gaan imiteren of als initiatief gebruiken?
Uiteraard is spreken belangrijk tijdens spelen, toch kun je door middel van klanken te maken soms nรฉt dat stapje terug zetten waardoor het kind meer gedeelde aandacht heeft en jouw klanken gaat nadoen.
Klanken
Jij bent aan het glijden
met bal de glijbaan af.
Je hebt niet in de gaten
dat ik je aandacht gaf.
Met woorden probeer ik
in je wereldje te komen,
het is hard werken als.
jij zo lijkt te dromen.
De bal rolt naar benee
en ik maakte een geluid.
โWieeehhโ,
je kijkt mee aan
en lachte plots vol uit!
Soms willen we te snel
richting het verbaal,
met klanken geef je
het kind zijn eigen taal.
