๐˜–๐˜ถ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฉ๐˜ถ๐˜ฏ ๐˜ฌ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ฑ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฏ, ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ข๐˜ข๐˜ฌ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฃ๐˜ณ๐˜ถ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฌ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฌ๐˜ฏ๐˜ข๐˜ฃ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ต๐˜ด๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต ๐˜ป๐˜ฆ ๐˜ฆ๐˜ค๐˜ฉ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ธ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ.

In veel gevallen focussen wij als volwassenen ons snel op het inzetten van verbale uitingen. Maar als een kind zelf nog niet spreekt? Hoe kan het jouw woorden dan gaan imiteren of als initiatief gebruiken?

Uiteraard is spreken belangrijk tijdens spelen, toch kun je door middel van klanken te maken soms nรฉt dat stapje terug zetten waardoor het kind meer gedeelde aandacht heeft en jouw klanken gaat nadoen.

Klanken

Jij bent aan het glijden

met bal de glijbaan af.

Je hebt niet in de gaten 

dat ik je aandacht gaf. 

Met woorden probeer ik

in je wereldje te komen,

het is hard werken als.

jij zo lijkt te dromen.

De bal rolt naar benee

en ik maakte een geluid.

โ€œWieeehhโ€,

je kijkt mee aan

en lachte plots vol uit! 

Soms willen we te snel 

richting het verbaal,

met klanken geef je 

het kind zijn eigen taal. 

#PlayfulPoets 2025